Heftruckongevallen in 2006: 182 waarvan 4 dodelijk

Klik op tabel om groter te zien

Theo Egberts / Logistiek.nl – De Arbeidsinspectie tekende vorig jaar 182 ongevallen met hef- en magazijntrucks op, 18 meer dan in 2005. Gelukkig is het aantal doden gedaald van 5 naar 4. Ook de top tien van ongevalstypen is iets gewijzigd, maar één ding blijft duidelijk: we kijken nog steeds onvoldoende uit.  Niet kijken bij het achteruitrijden blijft de hoofdoorzaak van de enorme berg ongelukken met hef- en magazijntrucks. Dit is de conclusie na de analyse van de ongevalsmeldingen van de Arbeidsinspectie. Platgereden voeten, gebroken enkels en onderbenen, ze staan er allemaal weer op.

Vier doden
In 2006 vielen er vier doden door toedoen van een intern transportmiddel. De slachtoffers zijn echter niet allen te wijten aan een bedrijfsongeval. In één geval werd een kind (1,5 jaar) door zijn opa aangereden bij het achteruitrijden. In de andere drie gevallen is er tweemaal sprake van ‘kantelen’ en eenmaal ‘van hoogte vallen’. Bij het kantelen was eenmaal de heftruckchauffeur zelf het slachtoffer. Hij kwam klem tussen de vloer en de veiligheidskooi van de truck. Dit had voorkomen kunnen worden door het dragen van de heupgordel of het gebruik van een uitvalbeveiliging of volledige cabine.  

Het andere ‘kantelslachtoffer’ was een automobilist die werd bedolven onder het gewicht van een zware zeecontainer. De heftruckchauffeur had de container in zijn spreader, maar moest blijkbaar erg hard remmen. Hierdoor kantelde de heftruck naar voren en belandde de zware last bovenop de auto. De vierde dode viel van hoogte, terwijl hij gelijktijdig met een pallettruck op de lepels van een heftruck stond. Het hoofdletsel dat hij bij de val opliep, bleek fataal.

Jaarlijkse herhaling
De analyse van de ongevalsmeldingen bij de Arbeidsinspectie geven al negen jaar praktisch hetzelfde beeld: wie werkt met hef- en magazijntrucks moet ernstig rekening houden met de kans op aanrijdingen, beknellingen en het gewond raken door vallende lading. De oorzaak van al het leed is vrijwel altijd de mens. Hij kijkt niet uit, neemt verkeerde beslissingen en onderschat het gevaar.  

Uitzwaaiend contragewicht
Het niet uitkijken blijkt duidelijk uit de eindeloze rij aanrijdingen bij het achteruit rijden. Dit pleit wellicht niet alleen voor een goede instructie aan heftruckchauffeurs, maar ook aan de overige medewerkers in het magazijn. De instructie is simpel: blijf zo ver mogelijk uit de buurt van een heftruck en hou altijd rekening met het uitzwaaiende contragewicht als de heftruck een bocht maakt.  

Vallen van hoogte
De gevolgen van verkeerde beslissingen zien we terug in het aantal meldingen waarbij sprake is van het vallen van hoogte. In 2006 waren er 17 gevallen waarbij het slachtoffer van een hoogte naar beneden viel. Een heftruck is weliswaar een handig transportmiddel, maar slechts voor één persoon tegelijk en die moet dan op de stoel zitten. Alleen met een goedgekeurde hoogwerkerbak mogen mensen in verticale richting worden verplaatst. Staand op de vork, op een pallet of in een gaasbox is hiervoor geen alternatief. De val heeft nagenoeg altijd dramatische gevolgen.  

Verbeteringen
Gelukkig kent de lijst met ongevallen in 2006 ook enkele lichtpuntjes. Er was duidelijk minder letsel door het afspringen van de hef- of magazijntruck en het aantal technische mankementen was opnieuw erg laag. Er zijn tevens minder fouten tijdens het onderhoud gemaakt. De redenen voor deze verbeteringen zijn niet hard te maken, maar kunnen toegeschreven worden aan de hoge mate van kwaliteit van de Nederlandse heftruckvloot, toename van vaste onderhoudscontracten (en daarmee de inzet van gekwalificeerd onderhoudspersoneel), duidelijke CE-voorschriften en het jaarlijkse keuringsregime. Ook de toegenomen investeringen in nieuw intern transportmaterieel zullen een positieve uitwerkingen hebben op de algemene kwaliteit en veiligheid van de trucks.

Bron: http://www.logistiek.nl/nieuws/id4644-Hef_en_magazijntruck_ongevallen_in.html

Lees ook:Werkomstandigheden in kinderopvang schieten nog tekort
Lees ook:Meer aandacht nodig risico`s bij incidenten met gevaarlijke stoffen
Lees ook:Onderhoud belangrijke veroorzaker ongelukken chemische industrie
Lees ook:Veel overtredingen op bouwplaatsen in de stad
Lees ook:Boetes aannemers voor ongeval bouwlift Assen

2 reacties op “Heftruckongevallen in 2006: 182 waarvan 4 dodelijk

  1. van der wal

    Na het lezen van deze getallen komt bij mij de vraag op: is wel eens onderzocht of zijn er gegevens, wat de risico’s zijn van het rijden op een heftruck met een veiligheidsbril incl. zijkapjes(anders voldoet het niet aan de norm).

    Onze heftruck chauff. geven aan dat het niet werkbaar is en dat er een groter gevaar is om met kapjes te rijden dan zonder, omdat men nu slecht kan zien wie of wat er achter de truck loopt. Wij willen niet wijken voor deze opmerkingen omdat we denken dat dit verzinsels zijn om ze niet te hoeven dragen. Wij hebben zelf ook een test gedaan en gekeken of we inderdaat beperkt waren. Dit viel naar ons idee reuze mee. Wij hadden geen last van tunnel visie, slecht zicht, duizeligheid enz..

    Is hier meer over bekend?

    Mvg
    Edwin van der Wal
    Veiligheidskundige

      /   Beantwoorden  / 
  2. Universalresopot

    I love to meet for sex online,, the truth and the real meeting is also very, very good … What do you think about this?

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.