Meer bedrijfsongevallen in 2006?

Als (internet)nieuwsgrazer op het gebied van arbeidsomstandigheden (ik geef bijna dagelijks een e-mail arbo-nieuwsbrief uit) kom ik regelmatig berichten van bedrijfsongevallen tegen. Eén à twee keer per week komt zo’n schokkend bericht in mijn nieuwsbrief terecht.
Wat mij de laatste maanden eigenlijk opviel was het grote aantal waarmee ik werd geconfronteerd. Ik ken de ongevalsstatistieken wel "aardig" (64 dodelijke ongevallen in 2005; terwijl voorafgaande jaren tussen de 75 en 100 doden per jaar vielen), maar nu ik iedere week die nieuwsberichten zie komen, moet ik erkennen dat die er "meer inhakken" dan een plastische weergave van "de aantallen"…
Die ongevallen lezende komen twee zaken in mij "op":

- Waarom komt de Arbeidsinspectie niet met een verzameld overzicht van gemelde ongevallen (met geanonimiseerde beschrijvingen) op internet, zodat iedere arbodeskundige of preventiemedewerker kan leren van deze ongevallen? De ongevallen worden immers gemeld bij de arbeidsinspectie. Ze onderzoekt of iemand en wie er verantwoordelijk is. OK maar volgens mij heeft het veel meer nut voor de maatschappij als je zorgt dat het bij andere bedrijven én in de toekomst te voorkomen.. dus waarom geen openheid/internetverzamelpunt?
- Het aantal over 2005 is lager maar mijn gevoel zegt dat er dit jaar (2006) juist meer dodelijke ongevallen aan mij voorbij komen? Klopt dit?

Aan dat eerste punt kan ik helaas weinig doen, hopelijk/misschien helpen mij arboblogs een beetje?
Voor dat tweede punt kan ik zelf de proef op de som te nemen en heb de afgelopen twee weken via "mijn eigen internetkanalen" alle bedrijfsongevallen (met ernstig of dodelijk letsel) verzameld en op een rij te zetten. De afgelopen 2 weken in september zijn volstrekt willekeurig gekozen maar deden me erg schrikken. Het droevige (hoogstwaarschijnlijk onvolledige) zoekresultaat door een beetje "Googlen" op het ANP, hulpverlenings- en krantensites…

16 bedrijfsongevallen waarvan 5 direct dodelijk !!!
(of er van de zwaargewonden nog werknemers zijn overleden is mij onbekend)

Klik op "Lees verder…" om alle beschrijvingen van de ongevallen…

te bekijken. Gerangschikt op datum…

21 sept.
Man ernstig gewond bij bedrijfsongeval
http://www.blikopnieuws.nl/bericht/33488
Genemuiden – Woensdagmiddag rond 13.30 uur is een 37-jarige elektromonteur uit Sint Jansklooster ernstig gewond geraakt bij een bedrijfsongeval in een tapijtfabriek aan de Nijverheidstraat in Genemuiden. Het slachtoffer werd met ernstige brandwonden naar het ziekenhuis in Groningen gebracht.
De man was bij zijn werkgever bezig met een elektrische schakelkast, die daarbij explodeerde, waarna er brand ontstond. De brand kon snel worden geblust. De Arbeidsinspectie stelt een nader onderzoek in naar de oorzaak van dit ongeval.

21 sept.
Politie assisteert bij bedrijfsongeval met letsel
http://www.nieuwsbank.nl/_payment/order/1169951920/inp/2006/09/21/F156.htm
Maasbracht – De politie assisteert momenteel bij een bedrijfsongeval met letsel in een energiecentrale in Maasbracht. Het slachtoffer was bezig met renovatiewerkzaamheden in een hoog gelegen gedeelte van de centrale en kwam om nog onbekende reden ten val. Een veiligheidsharnas belette dat de man helemaal naar beneden viel. Tijdens de val heeft het slachtoffer letsel opgelopen. Het slachtoffer is aanspreekbaar en wordt momenteel uit zijn positie bevrijd …

21 sept.
Grondwerktuigkundige KLM omgekomen tussen hangaardeuren
http://www.luchtvaartnieuws.nl/news/?id=16072
SCHIPHOL – Een grondwerktuigkundige van KLM is maandag (18 september) om het leven gekomen. De man was maandagavond aan het werk in hangaar 14 op Schiphol toen hij door nog onbekende oorzaak tussen de sluitende hangaardeuren kwam. De KLM noemt het ongeluk zeer tragisch en werkt samen met de Marechaussee en de arbeidsinspectie om de oorzaak van het ongeval te achterhalen.
Volgens KLM-woordvoerder Bart Koster is binnen het bedrijf verslagen gereageerd op het verlies van de collega. “Een verschrikkelijk ongeval, waarbij een gewaardeerde collega is weggevallen”, zo verklaart hij tegenover Luchtvaartnieuws.nl. De man was al sinds 1987 werkzaam bij KLM. Hij is 43 jaar geworden.

19 sept.
Man gewond door gekantelde vorkheftruck
http://www.politie.nl/gelderland-midden/nieuws/190906_tolkamer__ongeval_(geen_verk.).asp
Bij een bedrijfsongeval aan de Bijlandseweg in Tolkamer is maandagmiddag een 37-jarige man uit Pannerden gewond geraakt. De man was onder een gekantelde vorkheftruck terecht gekomen en had vermoedelijk een gebroken enkel opgelopen. Volgens het slachtoffer en getuigen reed de Pannerdenaar langs een ongeveer 80 cm diepe put in het bedrijf waar hij werkzaam was. Daarbij wilde hij langs een andere vorkheftruck rijden. Bij het passeren ging het mis en kwam de vorkheftruck van het slachtoffer gedeeltelijk in de put terecht. Het voertuig kantelde waarbij de Pannerdenaar met een voet eronder terechtkwam. De man is per ambulance naar het ziekenhuis gebracht. De politie heeft de Arbeidsinspectie ingeschakeld.

18 sept.
Man zwaargewond na val op schip
http://www.ad.nl/amsterdam/stad/article639361.ece
AMSTERDAM – Bij een ongeval op een schip heeft een man maandagochtend een val van grote hoogte gemaakt. Dat meldt AT5. De man raakte bij de val zwaargewond. De traumahelicopter heeft hem meegenomen voor opname en operatie in het ziekenhuis. Het schip waar aan boord het ongeval gebeurde, lag afgemeerd aan de Coenhavenweg in het Westelijk Havengebied. De Arbeidsinspectie heeft een onderzoek ingesteld naar de precieze omstandigheden waaronder het ongeval heeft plaatsgevonden.

18 september
Twee Matrozen onwel in scheepsruim
http://www.elsevier.nl/nieuws/laatste_24_uur/nieuwsbericht/asp/artnr/115652/
Twee matrozen uit de Oekraïne zijn maandagochtend onwel geworden op een zeeschip in het Westelijk Havengebied in Amsterdam. Dit gebeurde toen zij het ruim van het schip in gingen, meldt het Korps Landelijke Politiediensten. Eén van de mannen kwam snel weer bij. De ander is buiten bewustzijn met een traumahelikoper naar een ziekenhuis afgevoerd. Het ongeval gebeurde rond 11.00 uur bij de Koenhavenweg in de Vlothaven. De mannen zijn vermoedelijk onwel geworden door een zuurstoftekort in het ruim. Dat kan zijn veroorzaakt door gas dat in schepen wordt gespoten om ongedierte te doden, zegt woordvoerder Jos Klaren van het KLPD. Het schip vervoerde sojapitten uit Zuid-Amerika. Vanwege het gas moeten matrozen altijd eerst het zuurstofgehalte in het ruim meten. Mogelijk hebben deze mannen dat niet gedaan, zegt Klaren. De Arbeidsinspectie en de Waterpolitie onderzoeken het ongeval.

15 sept.
Medewerker Reehorst vast in lift
http://www.midlandfm.nl/nieuws/resultaat.php?id=intr762.txt
EDE – Een 35-jarige medewerker van congrescentrum De Reehorst in Ede heeft donderdag bekneld gezeten in een lift. De Edenaar had de lift volgeladen met apparatuur en een groot blad. Toen de lift in beweging kwam, schoof het blad langs de schacht en raakte de man bekneld tussen het blad en de apparatuur. De brandweer heeft hem via het luik bovenin de lift bevrijd. Hij is met onbekend letsel aan zijn buik naar het ziekenhuis gebracht.De arbeidsinspectie stelt een onderzoek in.

14sept.
Ongeval met kraan
http://www.gelderlander.nl/betuwe/article651686.ece
ELST/BEMMEL – Het bedrijf dat de machinist in dienst heeft die op 5 september kantelde met zijn minikraan en gewond raakte, hangt een boete boven het hoofd. Dat zegt een woordvoerder van de arbeidsinspectie. Het onderzoek naar het ongeluk is nog niet afgerond, maar het lijkt er volgens een woordvoerder op dat het bedrijf onvoldoende maatregelen heeft genomen om het kantelen te voorkomen.
Zo had het talud waarop de man aan het werk was gestut kunnen worden. Mogelijk had ook een andere werkwijze gekozen kunnen worden. Volgens de inspectie hield de kraanmachinist, een 41-jarige inwoner van Breukelen, vijf gebroken ribben en een klaplong over aan het voorval, waarvoor de traumaheli uitrukte. De man wist zichzelf te bevrijden met behulp van een spa, hoewel hij last had van verstikkingsverschijnselen.

13 sept.
Man overlijdt bij bedrijfsongeval
http://www.trouw.nl/laatstenieuws/laatstenieuws/article480263.ece/Man_overlijdt_bij_bedrijfsongeval
Een 42-jarige man uit het Friese Donkerbroek is dinsdagmiddag omgekomen bij een bedrijfsongeval in zijn woonplaats. Het slachtoffer voerde in zijn eentje graafwerkzaamheden uit toen hij door onbekende oorzaak met zijn hydraulische kraan door een voormalige gierput zakte. De man raakte daarop bekneld en overleed ter plekke aan zijn verwondingen, meldt de politie woensdag.
Het ongeluk gebeurde rond 16.30 uur. Een traumahelikopter, een ambulance en de brandweer werden tevergeefs ingezet. Onderzoek moet de exacte toedracht van het ongeval uitwijzen.

12 sept.
Schilder valt zeven meter van gebouw Hoge Raad
http://www.ad.nl/denhaag/stad/article622488.ece
DEN HAAG – Een 23-jarige schilder uit Den Haag, aan het werk bij het gebouw van de Hoge Raad in de Kazernestraat, is dinsdag zeven meter naar beneden gevallen. De man is, nadat artsen van de traumahelicopter in de Kazernestraat hulp hadden verleend, met onbekende verwondingen naar een ziekenhuis gebracht. Volgens de politie droeg de man het verplichte schildersharnas dat schilders die op grote hoogte werken, moeten dragen. De Arbeidsinspectie onderzoekt hoe het ongeluk heeft kunnen gebeuren.

10 sept.
Man overleden na te zijn bedolven onder puin
http://www.112groningen.nl/artikelen/044.html
Groningen- Bij een bedrijfsongeval in de Couperusstraat /Van Schendelstraat is maandagmiddag om 15:20 een man omgekomen.De man was aan het werk met een stortkoker. Via deze koker werd puin van een pand in een container gestort. De man stond in de bak van de container toen de stortkoker vanuit 8 meter hoogte mét inhoud viel. Daardoor raakte het slachtoffer onder het bouwpuin bedolven. Hij was op slag dood. De traumaheli en ambu kwamen ook ter plaatse maar konden niks meer betekenen. De arbeidsinspectie stelt een onderzoek in naar de oorzaak van het ongeval.

10 sept.
Man overlijdt onder stapel plastic platen
http://www.elsevier.nl/nieuws/laatste_24_uur/nieuwsbericht/asp/artnr/114369/
LEEUWARDEN – Een man uit het Overijsselse Rijssen is zaterdagmorgen bij een bedrijfsongeval in Leeuwarden om het leven gekomen. De man werd bij het inladen van een bestelauto bedolven onder een stapel plastic platen van zeventig kilo per stuk. Dit meldt de politie. Tegen de tijd dat de brandweer de man had weten te bevrijden, was de man al bezweken onder het gewicht. De Arbeidsinspectie onderzoekt het ongeluk.

9 sept.
Man gewond na bedrijfsongeval
http://www.nieuwsbank.nl/inp/2006/09/11/R102.htm
Terkaple – Een 44-jarige inwoner van Oudeschoot is vrijdagochtend gewond geraakt bij een bedrijfsongeval op de Reidlansdyk. De man was bezig met een inspectie op het dak van een bedrijf en is daarbij vermoedelijk door een lichtkoepel gezakt. Het slachtoffer viel enkele meters naar beneden en belandde op een betonnen vloer. Hij liep daarbij onbekend letsel op. De man is per ambulance overgebracht naar het ziekenhuis in Heerenveen. De arbeidsinspectie stelt een onderzoek in naar de toedracht van het ongeval.

8 sept.
Man gewond bij bedrijfsongeval
http://www.politie.nl/gelderland-midden/nieuws/190906_tolkamer__ongeval_(geen_verk.).asp
Putten – Een 21-jarige man uit Scheemda raakte op donderdagmorgen (07-09) gewond tijdens werkzaamheden bij een bedrijf aan de Handelsweg. De man raakte rond 09.25 uur gewond bij het zagen van kunststof balken. Hij wilde een restant van een balk verwijderen tussen zaag en tafel en zette de zaagmachine uit. Aangezien het zaagblad niet meteen stilstond werd bij het verwijderen van het restant het topje van zijn duim gezaagd.. Het slachtoffer én het topje van zijn duim werden per ambulance overgebracht naar het ziekenhuis. De arbeidsinspectie stelt een onderzoek in.

7 sept.
Man bedolven in graf
http://www.tctubantia.nl/voorpagina/article634586.ece
Zwolle – Een 62-jarige inwoner van Nieuwleusen is vrijdagmorgen enige tijd bedolven geweest in een graf. De man was rond 11.00 uur werkzaam op een begraafplaats in Zwolle en stond in een graf om dit gereed te maken voor een begrafenis later op de dag. Terwijl de man in het graf stond, kantelde de aanhanger met het uitgegraven zand naast het graf om, bovenop de man. De man werd hierdoor bedolven met het zand en kwam onder de aanhanger terecht. Een collega van de man wist zijn gezicht uit te graven, zodat hij weer adem kon halen, waarna hij de hulpdiensten alarmeerde. Na ongeveer een uur werd de man uit zijn benarde positie bevrijd. Buiten een bult op zijn hoofd mankeert hem niets. De arbeidsinspectie doet onderzoek naar de toedracht van het ongeval.

7 sept.
Man komt onder hooischudder
http://www.emmen.nu/index.php?option=com_content&task=view&id=9109&Itemid=2
EXLOO – Een 72-jarige man uit Odoorn raakte woensdagmiddag gewond aan hoofd en benen. De man reed met tractor over het Zuideinde in Exloo in de richting van Odoorn toen de man enig lawaai hoorde. Hij zette de tractor stil en trok aan de hooischudder, deze begon spontaan te werken. De man kwam onder de hooischudder terecht, het lukte hem om zelf onder het apparaat uit te komen. De man is naar het ziekenhuis in Assen gebracht.

Lees ook:De week van het vallend materiaal?
Lees ook:Heftruckongevallen in 2006: 182 waarvan 4 dodelijk
Lees ook:Persluchtspijker schiet in hoofd
Lees ook:CBS: Minder bedrijfsongevallen tussen 2000 en 2005
Lees ook:Meer aandacht nodig risico`s bij incidenten met gevaarlijke stoffen

18 reacties op “Meer bedrijfsongevallen in 2006?

  1. Gert olde Hanter

    Deze opsomming van een tweetal weken arbeidsongevallen maakt duidelijk dat er nog heel veel te verbeteren valt in Nederland. In mijn dagelijkse praktijk merk ik dat heel veel directeuren van met name het MKB (bouw en industrie) zich niet bewust zijn van het aantal ongevallen en kunnen ze dat helemaal niet betrekken op de situatie in hun bedrijf. Daarnaast hebben ze tevens geen idee welke impact een ongeval binnen hun bedrijf voor het bedrijf zelf kan hebben. Het overzicht dat je gemaakt hebt (en dat door mij als documentatie voor mijn relaties zal gaan dienen) maakt kort en bondig duidelijk hoe het er in Nederland voor staat.

      /   Beantwoorden  / 
  2. Ronald Holman

    Veilig werken is een verantwoordelijkheid van heel veel partijen, Werkgevers, Werknemers, de overheid of Brancheorganisaties. Op bedrijfsniveau is het vaak ook niet helder wie de eerst verantwoordelijke is: de Veiligheidskundige, de Bedrijfsarts, de Personeelsmanager, de OR, de Arbo Managers, de Case Managers? Er zijn vele disciplines en dat maakt het niet altijd eenvoudig. De werknemer moet zich realiseren: Veilig werken is Gezond blijven werken! Wij zullen op de vakbeurs veel aandacht gaan besteden aan veiligheid. Bijvoorbeeld door een apart Veiligheid Theater met praktijksessies. Ik bied de Arbeidsinspectie alvast aan om alle bedrijfsongevallen op onze site te plaatsen.

      /   Beantwoorden  / 
  3. Peter de Leeuw

    Op zich zelf niet verwonderlijk. De economie draait weer iets beter en in bepaalde sectoren is weer meer werkaanbod. Denk aan de bouw. Ook denk ik dat meespeelt dat de Arbeidsinspectie de laatste 10 jaar steeds minder op de werkvloer komt. Dit heeft te maken met:
    Veel inspecteurs hebben geen inhoudelijke kennis meer van de bedrijfstak waar zij in het kader van een project worden heen gestuuurd. Ze vullen met een directielid een vragenlijstje in en vluchten zo snel mogelijk het bedrijf weer uit.
    Doordat iedere inspecteur nu al zijn brieven rapporten, pv’s etc zelf thuis moet schrijven. Zitten sommigen nu zo’n 50 % van hun tijd thuis met twee vingers hun schrijfwerk te doen.

    Peter de Leeuw
    Inspecteur arbeidsinspectie van 1976 tot en met 2004
    nu onafhankelijk arboadviseur

      /   Beantwoorden  / 
  4. Faas Jonkers

    Toen ik vorig jaar in de redactie van een lesboek VCA voor de grijs/groene sector zat, ben ik begonnen met het aanleggen van een bestand van bedrijfsongevallen en bedrijfsbranden. schrik niet: ik heb er inmiddels 3700. Dit zijn dan alleen de zaken die ik op internet heb gevonden; die dus “nieuwswaarde” hadden. Hierin zitten dus niet de bijna-ongevallen waarbij het net “goed” afloopt. Om ongevallen in de toekomst te voorkomen zullen we de gevaren moeten kunnen onderkennen. Een goed veiligheidsbeleid en veiligheidsonderwijs zijn hierbij onmisbaar.

    Faas Jonkers,
    Helicon Opleidingen Apeldoorn-Velp.

      /   Beantwoorden  / 
  5. Ronald Hoevers

    Hoi Faas,
    Pffffffff maar gezien de afgelopen 2 weken verbaasd het met niets. Ik had al vermoedens dat er arbo-mensen zijn die ze bijhouden….

    Mijn vraag:
    Maar wil je er nog wat mee doen (publiceren op internet of boek? Ik wil ze anders met jouw akkoord op één van mijn drukbezochte arbosites zetten)?
    Of verzamel je ze ter-lering-en-vermaeck alleen voor zelf/opleidinginstituut/vca-boek?

    PS we hebben elkaar al eens ontmoet op de Arbobeurs ca. 1,5-2 jaar geleden; je hebt mijn of mijn collega’s v-kaartje wel… e-mail anders even via
    Preventiemedewerker.NET
    of
    PRISMA Arbozorg

      /   Beantwoorden  / 
  6. Ongevalsbeschrijvingen in ai

    Voor het eerst dat ik ze tegenkwam: ongevalsbeschrijvingen in een -deze week gepubliceerde- Projectrapportage van het inspectieproject BINNENVAART (2005).

    ——————–
    BIJLAGE 4 ONGEVALLEN 2005
    In 2005 zijn er 19 arbeidsongevallen gemeld bij de Arbeidsinspectie, onderstaande tabel geeft de
    verdeling in activiteit weer.
    Vrachtvaart (binnenvaart) 10
    Laad-, los-, overslagact. (binnenvaart) 3
    Tankvaart (binnenvaart) 4
    Passagiersvaart, veerdienst(binnenvaart) 2
    totaal 19
    De ongevallen zijn in de volgende categorieën te onderscheiden(soort contact):

    Beklemd(knel en klempunten) / beklemd tussen of onder(verbrijzeld of geamputeerd) 7
    Geraakt door voorwerpen ((getroffen door) 5

    Contact met( bv. elektriciteit, hitte koude, straling, bijtende
    stoffen, giftige stoffen, lawaai) 3

    Gelijkvloerse val / ongelijkvloerse val(uitglijden struikelen) 3

    Gegrepen door(gehaakt, gehangen) 1
    ————
    Totaal 19

    In 2005 hebben er 2 ongevallen plaatsgevonden met dodelijke afloop, een korte omschrijving van de toedracht wordt hieronder weergegeven. Beide slachtoffers zijn te water geraakt met uiteenlopende oorzaken;

    Ongeval 1:
    Matroos over boord geslagen, nadat hij een elektrische leiding van een luikenwand heeft aangeraakt en hierdoor geëlektrocuteerd werd.

    Ongeval 2:
    Een medewerkster op een partyboot is tussen een ponton en het schip gevallen en verdronk. Het slachtoffer moest op een gegeven moment nog wat spullen in de containers gooien die op de ponton opgesteld stonden. Zij had de overstap van het schip naar de ponton gemaakt en bevond zich op het gangboord van de ponton. Om onverklaarbare wijze is het slachtoffer tussen de ponton en het schip in het water gevallen. Zij had geen zwemdiploma en had geen reddingsvest om.

      /   Beantwoorden  / 
  7. Peter de Leeuw

    Bovenstaand stukje moest ik eerst goed lezen om mij te realiseren dat het hier gaat over binnenvaartgerelateerde ongevallen.

    Het aantal verbaast mij niet. In mijn jaren als AI inspecteur was ik specialist haven en binnenvaart (ex inspecteur bij de Inspectie havenarbeid) . Ik denk dat de genoemde cijfers nog enigszins geflatteerd zijn. Omdat ongevallen in het buitenland moeten worden gemeld aan de plaatselijk authoriteiten. Verder is het niet altijd mogelijk een onderscheid te maken tussen wonen en werken in de binenvaart. De schipper die s’avonds misstapt op de kade en verdirnkt, is die dan op weg naar zijn arbeidsplaats of op weg naar zijn woning? Het zelfde geldt voor de schippersvrouw die bij het matjes kloppen over boord valt en verdrinkt. Een arbeidsongeval of domme huisvrouwen pech?

    Daarnaast is het de vraag of alle ongevallen wel bij de overheid bekend raken. De branch kennend, probeert men zoveel mogelijk alles zelf te repareren en te regelen. Een opvarende die tijdens de vaart een ongeval krijgt moet wel erg gewond zijn wil men een ziekenauto oproepen. Is ook vaak niet eenvoudig. Men zal dus eerder een ligplaats zoeken en de gewonde zelf met de auto ( bijna op elk schip is tegenwoordig een auto beschikbaar ) naar het ziekenhuis brengen. Waarom dan nog de AI informeren. Geeft alleen maar gezeur en mogelijk nog een hoop extra kosten.

    Peter de Leeuw
    http://www.arboleeuw.nl

      /   Beantwoorden  / 
  8. twan jacobs

    Op 11 aug j.l. heb Ik een arbeids ongeval gehad op een bouw in Eindhoven,precies in de deur openingen van elk appartement steekt een stuk beton ijzer met een staaf er boven op boven de werkvloer uit. deze laat het bouwbedrijf na het storten van de wanden gewoon zitten,en dit precies in de doorloop van ieder appartement daar ben Ik toen over gevallen en met me rechter hand tegen een gestappelde pak met gipsblokken geklapt precies in de hoek van 90 graden.En met de linker hand heb Ik me nog een beetje opgevangen,maar door mijn gewicht er boven op was deze ook omgeknikt.Gevolg blijvend letsel aan beide handen,waarvan een hand een nood operatie noodzakkelijk was en de andere moet een deel verstijft worden.De arbeids inspectie onderzoekt de zaak,In het V&G plan van het bouwbedrijf stond niets over struikel gevaar.Maar gezien het feit dat er op moment van het ongeval geen getuige aanwezig was.kan de arbeids inspectie geen boete rapport of procesverbaal opmaken.Ik heb het bouwbedrijf aansprakkelijk gesteld met behulp van een letselspecialist.

      /   Beantwoorden  / 
  9. Peter de Leeuw

    Sommige excollega’s van mij zijn inderdaad experts in het vinden van smoezen om geen boeterapporten te hoeven schrijven. Het is natuurlijk altijd prettig om een sluitend en juridisch steekhoudend verhaal te maken. Het is heel handig daarin verklaringen op te nemen van personen aanwezig waren en het ongeluk hebben zien gebeuren. Echt nodig is het niet. Als er mensen zijn die een slachtoffer na het ongeval hebben geholpen en het struikelobject hebben waargenomen of als sprake is van werknemers die na het ongeval het struikelobject in opdracht van een chef moesten verwijderen, Ook die verklaringen zijn zeer nuttig. Mocht dat allemaal niet lukken dan rest als laatste om de zaak aan de Officier van justitie voor te leggen d.m.v een z.g. proces-verbaal van bevindingen. Verzoek dan de OvJ om alle betrokkenen dus ook chefs, uitvoerders en naaste collega;s onder ede te laten horen door de rechter commissaris. Bij mogelijk blijvend lichamelijk letsel en de kans dat werkgever mogelijk ernstig nalatig is geweest bestaat namelijk de mogelijkheid om artikel 32 arbowet door de rechter te laten toetsten. Pas als dit allemaal niet lukt kan de AI zich disculperen.

    Ik zou in dit geval als slachtoffer desnoods met ondersteuning van een jurist de AI dwingen tot het nemen van stappen. In de eerste plaats zou het ook misschien zinnig zijn de algemeen directeur van de AI de heer Jaap Uijlenbroek te vragen zijn ondergeschikten tot enige actie te manen. Deze AD houdt niet zo erg van dit soort flut ambtenaren.

    Peter de Leeuw
    http://www.Arboleeuw.nl

      /   Beantwoorden  / 
  10. twan jacobs

    Geachte heer de Leeuw, Ik wil u melden dat ik zeer ontevreden ben met de arbeidsinspectie,Wat een fut organisatie zeg Ik ben nu blijvend invalide aan mijn beide handen heb ook een rapport van de handchirurg naar de AI gestuurd waarin dat ook vermeld staat!! de inspecteur gaat ten eerste pas na ongeveer een MAAND de plaats van het ongeval inspecteren,Het V&G plan was niet in orde,struikel gevaar stond niets in vermeld maar de beton ijzers had het bouwbedrijf natuurlijk al verwijderd(na een maand)nu Ik blijvende schade heb zouden ze (AI) het nader onderzoeken,ook hebben ze de brief van mijn handchirurg aan een medischspecialist van de AI vvorgelegd deze komt dan met de melding,na nieuw onderzoek op de bouwplaats was er geen uitstekend betonijzer meer te zien en dus ook geen verband van ongeval met mijn letsel!!!! wat Ik natuurlijk zeer VREK vind om dit zo vast te stellen.Ze hebben niet eens mijn getuigen verhoort en ook niet diegene gevraagd die die ijzers heeft weg geslepen!!! Ik ben het nu spug zat met die AI.Ik heb altijd gedacht dat Ik de AI kon vertrouwen,maar helaas is dit net z’n boeven bende !!! HEEFT U RAAD !!!!! Alvast bedankt !!!

      /   Beantwoorden  / 
  11. twan jacobs

    Geachte heer de Leeuw, De verzekeraar van het bouw bedrijf heeft na expertise onderzoek zonder probleem de aanspraakelijkheid erkend !!! kun je maar zien wat z’n expertise buro kan en de arbeids inspectie niet WIL ?? dit wou Ik gewoon even kwijt.
    Bedankt voor je aandacht groetjes Twan

      /   Beantwoorden  / 
  12. Ronald Hoevers

    Gelukkig maar Twan.
    JIJ hebt nml de mogelijkheid om via het Burgerlijk Wetboek (dus NIET op basis vd Arbowet) art. 7:658 de mogelijkheid om de nalatige werkgever aansprakelijk te stellen voor de door jou geleden materiele en immateriele schade. De werkgever moet dan aantoonbaar maken dat ze alles aan gedaan hebben om dit te voorkomen. Dat is vaak erg moeilijk. Vandaar dat de verzekeraar vd werkgever waarschijnlijk dus met deze erkenning komt.

    Ik ken nml een aantal ernstige bedrijfsongevallen waarin de vergoeding richting werknemer (door een rechterlijke uitspraak of agv een schikking) tot in de paar ton euro’s lopen….

    Het gaat dus om de aansprakelijkheid stelling van jou richting je (oude?) werkgever EN niet de boete van de ai aan de werkgever (die bedragen vallen meestal wel mee 5- 10.000 euro), mvgr

      /   Beantwoorden  / 
  13. twan jacobs

    Geachte heer Hoevers,Ik heb aan beide handen een flinke beperking Ik ben eigenlijk installatie monteur maar door het ongeval kan ik mijn beroep niet meer uit voeren.Mijn rechter pols kan Ik nog maar 20 graden naar beneden bewegen en 25 graden omhoog,en mijn linker pols is op 14-02-2007 een deel stijf gelegd middels een ijzeren plaat daar komt nog minder beweging terug.Dan is er toch sprake van een ernstig ongeval ? dit blijft voor de rest van mijn leven en Ik ben 34 jaar
    kunt U me ongeveer vertellen hoe hoog de schade vergoeding zou kunnen zijn ?Ik weet dat dat een stomme vraag is.Alvast bedankt voor je aandacht.Grt Twan

      /   Beantwoorden  / 
  14. Ronald Hoevers

    Uw beperking is inderdaad heel vervelend. Het lijkt mij vanaf hier gezien een ernstig ongeval! Geen misverstand hier, hoor.
    Er vanuitgaande dat de werkgever “to blame is”, hoop ik dat je hiervoor enige mate van tegemoetkoming in kosten en gederfde (toekomstige) inkomsten krijgt van de werkgever cq. verzekeraar vd werkgever.

    Anders zou ik daar eens met je werkgever over gaan praten…

    Als dat niet gebeurd zou je eens kunnen kijken op http://www.bbzfnv.nl (fnv bureau beroepsziekten; gaat meer over langere termijn beroepszaken zoals asbest, rsi, ops ed.; gemiddeld ca. 50.000 euro per claim afgelopen 6-7 jaar) of zoek op internet eens bij “letselschade advocaten” zoals bijv. arboclaim e.a.
    Dan zal je ook wel “succesverhalen” van letselschadeclaims vinden …. (soms oplopend naar bedrag ergens tussen tot 2 ton aan euro’s).

    Persoonlijk denk ik, dat goed praten met je werkgever over dit soort zaken, meer zin heeft dan de gang naar de rechter.

    In either way: Succes en het beste met je beperking.

      /   Beantwoorden  / 
  15. Peter de Leeuw

    Het is heel triest om te moeten horen hoe er op de werkvloer soms gedacht wordt over een dienst waar ik bijna 30 jaar deel vanuit heb gemaakt. Zelf heb ik altijd geprobeerd om mijn werk serieus te nemen. D.w.z dat ik b.v overal waar ik kwam en zeker aan werknemers mijn visitekaartje uitdeelde een de mensen aanraadde om mij bij problemen rustig thuis te bellen. Ik moet echter wel zeggen dat er in al die jaren maar enkele keren door werknemers naar mijn huis gebeld werd. Nu lijkt het er op dat ik mijzelf op een voetstuk wil plaatsen, maar als ik s’ nacht om 01.00 uur een ongevalsmelding kreeg dan was ik bijna altijd binnen een uur ter plaatse. Mijn hoofdtaak lag in de havens en daar gebeurde nog wel eens een ongeluk buiten de normale uren. Ik overdrijf ook niet als ik stel da tik jarenlang in mijn eentje ca 10% van alle processen verbaal en boeterapporten schreef van de hele AI ( Daar werken zo tussen de 300 en 400 inspecteurs op arbo-gebied)

    Maar als je weet dat sommige inspecteurs nooit een PV of boeterapport schrijven dan zegt dat meer over hen dan over mij. Ik ben in 2004 met pensioen gegaan. Ik kon er uit en dacht ik stop voordat ik mij hier ga opstellen als een chagrijnige ouwe man. Iemand die zichzelf alleen maar goed vindt en zijn collega’s zit te bekritiseren. Ik heb het nu bijna zo druk als toen ik nog werkte. Ik wordt van alle kanten gevraagd om opleidingen te verzorgen of om arbo adviezen te verstrekken. Wat betreft de problemen van Twan Jacobs, ik zou toch maar eens een kort en simpel briefje schrijven aan de algemeen directeur van de Arbeidsinspectie. Leg in korte bewoordingen je klacht vast. Als je alleen maar moppert en verder niets onderneemt dan gebeurt er ook niets.

    Eventueel wil ik je daarbij best helpen.

    Maar jij moet wel het initiatief nemen.

    succes,

    Peter ([email protected])

      /   Beantwoorden  / 
  16. stephan hammer

    Heel veel kritiek op jouw vorige werkgever. Het beeld klopt aardig, veel ondernemers voelen zich door de inspectie “gepakt”. Via een achterdeur het bedrijf binnen sluipen, maar drammen dat de ri&e niet op orde is etc. Aan de andere kant heb ik ook veel goede contacten met de inspectie. Ik vind wel dat jij erg natrapt naar de oude werkgever. Een beetje vent had die kritiek tijdens zijn dienstverband naar buiten gebracht.

      /   Beantwoorden  / 
  17. Peter de Leeuw

    Beste Stephan,

    Ik ken je niet en jij kent mij niet. In de eerste plaats heb ik geen kritiek op mijn oude werkgever. Maar op sommige collega’s die gewoon de boter eruit bakken. Het ambtenaren reglement maakt het nu wel makkelijker dan vroeger, maar nog steeds is het moeilijk om deze slapjanussen (luie ambtenaren) aan te pakken. Gelukkig zijn er ook heel serieuze inspecteurs al ontbreekt het bij een groot aantal van de, de laatste 10 jaar ingestroomden, aan technische en praktijk kennis. Daar kan de AI niets aan doen, dat wil de politiek nu eenmaal. Aanname beleid t.o.v vrouwen en minderheden. Als laatste heb ik nooit geschroomd om mijn mond open te trekken. Ook niet op schrift. Dat heeft mij eind jaren 80 een slechte beoordeling opgeleverd en in 1997 een vervelende discussie met één van de directeuren. N.b. n.a.v eenstukje dat ik in het officiele blad van het ministerie “de SOZAVOX’had geschreven.

    Ik heb altijd gesteld en dat doe ik nog steeds: Als je van iemand houdt is het een teken van liefde als hem of haar zegt wat je voor kritiek hebt. Dit zou ook moeten kunnen naar je werkgever. Ik reageer wat laat omdat ik al een tijdje niet op dit blog gekeken heb.

    m.v.g.

    Peter de Leeuw

      /   Beantwoorden  / 
  18. jolanda

    Hoi Faas wil jij contact opnemen heb er een stel die het vca examen moeten doen graag hoor ik van je jolanda van de pol achterberg

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.